Debatt: Stoppa krisen i forskarrekryteringen
2021-11-09
Lars Engwall
Upsala Nya Tidning, fredag 15 oktober 2021.
”… vårt land står inför ett allvarligt problem när det gäller att säkra den framtida tillgången på akademiska lärare och forskare. Det är av allra största vikt att forskningspolitiken skapar (1) förbättrade förutsättningar för internationellt rekryterade doktorander att stanna efter disputation och (2) starkare incitament för inhemska studenter att forskarutbilda sig. Alternativet är att vårt land inte kommer att kunna försvara sin roll som framstående kunskapsnation.”
Nyheter
-
Nya externfinansierade projekt
Tre externfinansierade projekt har nyligen beviljats forskare affilierade med HERO.
-
Shirin Ahlbäck Öberg & Johan Boberg får pris för ”Avkollegialiseringen av svenska lärosäten".
Shirin Ahlbäck Öberg och Johan Boberg får Statsvetenskapliga förbundets pris för artikeln ”Avkollegialiseringen av svenska lärosäten".
-
Linda Wedlin: ”Den akademiska friheten bör stärkas”
Linda Wedlin intervjuas med anledning av A Week on Academic Freedom.
-
Krönika: "Akademisk frihet kräver lagstöd och ekonomiska resurser"
Shirin Ahlbäck Öberg skriver en krönika om akademisk frihet.
-
Flamman: "Akademisk ängslighet ligger bakom Hübinette-fallet"
Shirin Ahlbäck Öberg intervjuas i Flamman.
-
FoF: ”Universiteten har glidit in i ett lydnadsförhållande under regeringen”
Shirin Ahlbäck Öberg intervjuas i Forskning & Framsteg.
-
Samhällsvetarpodden: Vi kan inte ha ”vackert-väder-styrning” längre
Shirin Ahlbäck Öberg deltar i Samhällsvetarpodden.
-
DN Debatt: All viktig forskning passar inte i löpsedelsformatet
Stefan Arora-Jonsson, Lars Engwall, Josef Pallas och Linda Wedlin skriver på DN Debatt.
-
Högskolepodden #16 – Akademisk frihet
Shirin Ahlbäck Öberg deltar i Högskolepodden för att diskutera akademisk frihet.
-
HERO i Almedalen: Vilka hoppar av ämneslärarutbildningen och varför?
Avhoppen på ämneslärarutbildningen är omfattande, ungefär två av tre studenter når aldrig fram till examen. Samtidigt råder stor brist på utbildade lärare i samhället. Det är därför angeläget att reda ut vilka som hoppar av, när de slutar och vad som händer med dem efter att de lämnat utbildningen.
-
Unikt centrum sätter forskning och högre utbildning under lupp
Föreståndare Mikael Börjesson intervjuas om HERO.
-
Academic Boycotts – Perspectives on the current situation
Demokrati och högre utbildning-seminar.
-
Akademiska minneskulturer i förändring? Namngivning och minnesmärken efter Retzius
Högre seminariet i Institutionen för idé- och lärdomshistoria
-
HERO omnämns i UNT
Utbildningsminister Anna Ekström lyfter fram HERO i samband med att hon presenterar regeringens satsning på högre utbildning.
-
Föreläsning: The shift from the biological to the intellectual parent and the rise of higher education
I sitt angrepp på traditionella utbildningsideal ifrågasätter Platon föräldrars auktoritet till förmån för lärare. I kulturell bemärkelse innebar detta en övergång från biologiskt till intellektuellt föräldraskap.
-
Forsskålsymposiet 2021: När får man tänka? Om tvekan som risk och resurs
Årests hedersföreläsare är Sharon Rider som håller föreläsningen på temat "När får man tänka? Om tvekan som risk och resurs".
-
Installationsföreläsning: Kan staten styras som ett företag?
Professorn i statskunskap Shirin Ahlbäck Öberg håller sin installationsföreläsning "Kan staten styras som ett företag?".
-
Seminarium: Samtal om tre universitetsfrågor
Seminarium med anledning av förutvarande rektor Bo Sundqvists 80-årsdag.
-
IfU-konferens: Utbildningsmiljö & utbildningsrätt
Den 24 november 2021 anordnar IfU konferensen "Utbildningsmiljö & utbildningsrätt – Från förskola till forskarexamen".
-
Debatt: Stoppa krisen i forskarrekryteringen
Lars Engwall
Upsala Nya Tidning, fredag 15 oktober 2021.